Barbie introducerades till marknaden 1959. Dockan blev snabbt otroligt populär i USA och det dröjde inte länge innan man kunde köpa en Barbie i butiker över hela världen. Idag så älskas Barbie fortfarande av miljoner och varje år kommer det nya kollektioner.
Idén till Barbie föddes när Ruth Handler såg sin dotter leka med pappersdockor. Hon insåg att hennes dotter tyckte om att ge dockorna vuxna roller. Alla dockor som fanns på marknaden vid den här tiden var modellerade efter spädbarn. Ruth Handler gick till sin man som var medgrundare och direktör för det stora leksaksföretaget Matell, inc och föreslog att företaget skulle börja producera dockor med ett vuxet utseende. Till en början var både hennes man och cheferna för Matell skeptiska.
När Barbie väl kom ut på marknaden så blev det genast en succé. Barn älskade att leka med dockorna och enligt Ruth Handler själv så var det för att de barn som lekte med dockan kunde leva sig in i leken och tänka på sig själva som Barbie när dem växte upp.
Barbie idag
Barbie har sedan starten kritiserats för att uppmana unga flickor till osunda skönhetsideal. Som tur är så har tillverkarna hängt med i utvecklingen och idag är dockan inte lika smal som hon har varit under en lång tid av historien.
När dockan introducerades så kunde man välja mellan en brunett och blondin. Nu för tiden så finns det Barbiedockor från en lång rad olika nationaliteter och utseenden för att alla barn ska kunna leva sig in i leken med en docka som liknar dem själva.
Utbudet har också vuxit enormt och idag så finns det en lång rad olika accessoarer att köpa som går ihop med Barbie. Förutom hennes pojkvän Ken så kan man också köpa bilar, flygplan och hästar. Allt detta finns på plats för att kunna hjälpa till under leken och ge barnen mer möjligheter. Det finns dessutom många som samlar på Barbie. Enligt Matell själva så är det oftast kvinnor i medelåldern som har älskat Barbie sedan dem var små. Detta betyder också att gamla klassiska Barbiedockor har sålts för fantasisummor på auktion.